Deze optie kan worden gebruikt voor de visualisatie van het model. Met deze optie kan het model in 3D-aanzicht worden bekeken en worden voorzien van verschillende kleuren. Tevens is het mogelijk het model te belichten vanuit verschillende posities. De ontwerper kan dit gebruiken voor interpretatie van het model, alsmede voor het maken van afbeeldingen voor folders en presentaties. Vanwege de interactieve eigenschappen van deze optie is de beschrijving minder gedetailleerd dan de meeste andere opties.
In tegenstelling tot de andere hoofdmenu-opties, wordt er na het indrukken van de <Esc> knop op het toetsenbord niet teruggekeerd naar het hoofdmenu, maar wordt het gerenderde model gegenereerd. Om terug te keren naar het hoofdmenu, dient de [Abort] optie in de menubalk te worden gebruikt.
- Soort tekening
- Gekozen kan worden tussen 'normaal', waarbij het onderwaterschip en het bovenwaterschip verschillende kleuren krijgen, en 'huidplaatindeling', waarbij elke gedefinieerde huidplaat een verschillende kleur krijgt. Dit laatste ziet er als volgt uit:
Rendering huidplaatindeling
- Gebruikmakend van ‘kromme vlakken’
- Hier wordt opgegeven of er gebruik gemaakt moet worden van kromme vlakken die worden afgeleid van de vorm van de curves, volgens de instellingen in de meeste rechtse kolom van het menu [Objectbeheer]. Zo ja dan worden die tijdens de rendering opgedeeld in kleinere driehoekjes, met afmetingen volgens de instelling hieronder. Zo nee dan wordt met grove driehoeken gewerkt tussen de kruispunten van het netwerk van curves.
- Indicatieve elementafmetingen
- Deze waarde is een aanduiding voor de fijnheid van de onderverdeling van het gekromde vlak in elementaire driehoekjes. Een groote waarde zou kunnen resulteren in een model dat er hoekig uitziet terwijl een zeer kleine waarde een lange rekentijd met zich mee zal brengen.
- Weergave vlakkromming
In de grafische user interface van Fairway kan de kromming van een lijn zichtbaar gemaakt worden. Een krom oppervlak heeft echter kromming in twee richtingen. Om de kromming zichtbaar te maken moeten die krommingen worden gecombineerd tot 1 krommingsparameter. In het algemeen combineert men de kromming in de richting van grootste kromming (K1) en die in de richting van de kleinste kromming (K2) als volgt:
-
Gausse kromming = K1 x K2
-
Gemiddelde kromming = (K1 + K2) / 2
-
Absolute kromming = abs(K1) + abs(K2)
Fairway kan deze krommingen berekenen, en die volgens een kleurverdeling weergeven. De onderstaande voorbeelden laten de Gausse en de gemiddelde kromming zien:
Gausse kromming (links) en gemiddelde kromming (rechts)
Opties in het renderwindow
Het window met het gerenderde beeld bevat in de bovenbalk een aantal functies voor instellingen, afdrukken en file export (zoals naar bitmap of VRML formaat) die worden besproken bij Gerenderde aanzichten.