PIAS Handleiding  2024
Programma voor de Integrale Aanpak van het Scheepsontwerp
Sounding: berekenen van tankinhouden met inachtname van trim en hellingshoek
Met deze module kan van ieder compartiment dat met Layout gedefinieerd is, de inhoud met zijn zwaartepunt bepaald worden bij iedere trim en hellingshoek, desgewenst ook met temperatuurcorrectie ter compensatie van uitzetting van lading en tank. Deze resultaten kunnen gebruikt worden in een lading/ullagerapport of voor het doorsturen naar een beladingstoestand.
Deze module is vanaf april 2023 geintegreerd in Loading, zie Gewichtsposten invullen/wijzigen en Tanks aanpassen voor de implementatie.

Opgeven hellingshoek en trim

In het invulvenster dat verschijnt kunnen een aantal gegevens ingevuld worden, waaronder:

  • Trim in meters (koplast is positief), dit is het verschil in diepgang op de VLL en de ALL, zoals ook beschreven bij Definities en eenheden.
  • Hellingshoek in graden, waar alleen positieve getallen ingevoerd kunnen worden.
  • De hierboven opgegeven hellingshoek is naar BB of SB.
  • Gemiddelde diepgang. Deze diepgang wordt uitgelezen door de diepgangsopnemers, als deze gekoppeld zouden zijn (wat kan bij LOCOPIAS). Voor het bepalen van uitsluitend de tankinhouden hoeft de diepgang niet opgegeven te worden.

Berekenen tankinhouden

Er verschijnt een invulscherm voor het definiëren van alle tankdetails, zoals sounding of ullage, volume, soortelijk gewicht en het gewicht. Als één van deze waarden veranderd wordt, worden de andere automatisch aangepast. De ullage kan alleen gebruikt worden als er voor het specifieke compartiment een peilpijp gedefinieerd is, wat is beschreven in Peilpijp. In het alternatieve scherm kan het LCG, VCG, TCG en vrij vloeistof moment afgelezen worden. Als men op het compartiment gaat staan en op <Enter> drukt, kan men een aantal gegevens voor dit compartiment instellen:

Tanknaam
Zoals gedefinieerd in het LOCOPIAS scheepsmodel.
Voeg deze tank toe aan het ullagerapport
Als dit compartiment moet worden opgenomen in het lading/ullagerapport (voor een voorbeeld daarvan wordt verwezen naar Afdrukken van lading/ullagerapport op beeldscherm), dan moet hier ‘ja’ ingevuld worden.
Product(stof)
De naam van het product die wordt gebruikt in het lading/ullagerapport.
Omrekeningstabel
Voor het berekenen van het gewicht van de lading van verwarmde koolwaterstoffen zijn de volgende conversietabellen beschikbaar:
  • Geen temperatuurcorrectie.
  • Correctiefactor per graad, met deze optie wordt de ‘Volume Correctie Factor’ berekend, in overeenstemming met de opgegeven temperatuur en de correctiefactor per graad (uitzettingscoëfficiënt).
  • Volume Correctie Factor. De ‘Volume Correctie Factor’ kan meteen gedefinieerd worden.
  • Tabel 54B. De ‘Volume Correctie Factor’ wordt bepaald volgens ASTM Tabel 54B.
  • Tabel 55. De ’Volume Correctie Factor‘ wordt bepaald volgens Tabel 55.
Datalink
Dit is de waarde die door het tankmeetsysteem wordt verzonden ( Inlezen van de tankgegevens uit het tankmeetsysteem). De waarde van de datalink is alleen ter controle.
Temperatuur
De standaard temperatuur is 15 graden Celsius. Bij deze temperatuur wordt het volume bepaald. Hier kan de werkelijke temperatuur van de lading ingevuld worden.
Volume (niet gecorrigeerd voor uitzetting)
Dit is het volume dat wordt berekend op basis van de sounding of ullage voor dit compartiment. Dit volume komt van het vorige venster met de lijst van alle compartimenten.
Soortelijk gewicht bij 15 graden (in lucht)/(in vacuüm)
Hier kan het soortelijk gewicht van de stof bij 15 graden Celsius opgegeven worden. Als het soortelijk gewicht in lucht wordt opgegeven, dan wordt het soortelijk gewicht in vacuüm automatisch berekend. Deze twee soortelijke gewichten zijn aan elkaar gekoppeld en kunnen dus niet apart opgegeven worden.
Correctiefactor per graad Celcius
Deze factor wordt gebruikt als er bij de omrekeningstabel gekozen is voor de optie ‘Correctiefactor per graad’. Deze factor wordt gebruikt om de volumecorrectiefactor te berekenen.
Volume Correctie Factor
Deze factor kan op vier manieren bepaald worden:
  • Deze factor wordt handmatig gedefinieerd met behulp van de omrekeningstabel ‘Volume Correctie Factor’.
  • Deze factor wordt berekend met de correctiefactor per graad en het verschil tussen de standaard- en werkelijke temperatuur. De omrekeningstabel ‘Correctiefactor per graad’ moet worden geselecteerd.
  • Deze factor wordt uit omrekeningstabel ‘Tabel 54B’ gehaald.
  • Deze factor wordt uit omrekeningstabel ‘Tabel 55’ gehaald.
  • Deze factor corrigeert het soortelijk gewicht bij 15 graden Celcius van de stof voor de werkelijke temperatuur.
Temperatuur Expansie Factor
Deze factor corrigeert voor de uitzetting van de tank bij een hogere temperatuur dan 15 graden Celcius. Deze factor wordt automatisch berekend en kan niet handmatig worden ingesteld.
Soortelijk gewicht bij {gedefinieerde temperatuur} graden
Soortelijk gewicht bij 15° Celsius × Volume Correctie Factor.
Residu Op Bodem (ROB)
Volume van het residu dat van het volume van de tankinhoud wordt afgetrokken.
Soortelijk gewicht × Temperatuur Expansie Factor
Soortelijk gewicht bij 15° Celsius × Volume Correctie Factor × Temperatuur Expansie Factor.
Gewicht
Het gewicht wordt berekend volgens: volume (niet gecorrigeerd voor uitzetting) × soortelijk gewicht bij 15 graden × volume correctie factor × temperatuur expansie factor.

Afdrukken van alle tankinhouden op papier

Met deze optie wordt een tabel met tankinhouden enz. (dezelfde als van het invulscherm van de vorige optie, zie Berekenen tankinhouden) afgedrukt. Een voorbeeld daarvan is hieronder ingeplakt.

sounding_tankvolumes768.png
Tabel met o.a. alle tankinhouden en zwaartepunten.

Lading/ullage rapport, en historisch ladingoverzicht

Afdrukken van lading/ullagerapport op beeldscherm

Met deze optie kan een overzicht worden afgedrukt van alle lading aan boord, inclusief hun gewicht, het temperatuureffect, de sounding en ullage enz., zie het voorbeeld hieronder. In deze lijst worden alleen die tanks opgenomen waarvan bij hun detailgegevens (zoals besproken in Berekenen tankinhouden) in de tweede regel het veld ‘deze tank opnemen in ladingrapport’ aan is gezet. Als dit rapport wordt aangemaakt dan kunnen er eerst nog een paar vragen worden gesteld, zoals het gewicht volgens de Bill of Lading (vrachtbrief), en of dit overzicht moet worden opgeslagen bij het historisch ladingoverzicht.

sounding_cargoullage768.png
Voorbeeld van een lading/ullagerapport.

Afdrukken van lading/ullagerapport op papier

Als vorige optie, maar dan met uitvoer op papier.

Afdrukken van historisch ladingoverzicht

Bekijk en onderhoud historisch ladingoverzicht

Deze opties zullen voor zich spreken.

Exporteren van de tankinhouden naar een beladingstoestand

Hier krijgt men een overzicht van alle beladingstoestanden die gedefinieerd zijn. Eén van deze beladingstoestanden kan geselecteerd worden. De geselecteerde beladingstoestand zal worden gekopieerd en de tankgegevens van de peilmodule zullen naar deze kopie verstuurd worden. De naam van deze nieuwe beladingstoestand zal zijn: naam van de geselecteerde beladingstoestand + ‘tankuitlezing’ met datum en tijd.

Inlezen van de tankgegevens uit het tankmeetsysteem

Hiermee worden de soundings of ullages van het tankmeetsysteem uitgelezen en verwerkt in het overzicht van alle tanks ( Berekenen tankinhouden).

Actueel overzicht van vulling en debiet per tank

Deze optie opent een venster waarin per tank de actuele vulling en het debiet worden weergegeven, en hoe lang het nog duurt totdat het gewenste vullingspercentage is bereikt. Deze waarden worden standaard om de vijf minuten ververst, maar dat interval is instelbaar. Vanzelfsprekend kan deze optie alleen werken als er een koppeling met een tankmeetsyteem beschikbaar is.