PIAS Handleiding  2024
Programma voor de Integrale Aanpak van het Scheepsontwerp
Launch: berekening langsscheepse tewaterlating
Deze module berekent drukken, krachten, snelheden, anti-tipping momenten etc. tijdens een langsscheepse tewaterlating.

Invoergegevens van schip en helling

Van schip en afloopbaan moeten onderstaande gegevens — die ook worden geïllustreerd in de schets aan het einde van deze sectie — worden opgegeven.

  • Identificatie, die boven de uitvoer komt te staan.
  • Gewicht van het schip tijdens tewaterlating [ton].
  • Gewichtszwaartepunt van het schip in lengte [m]: t.o.v. de ALL, gemeten in het scheepsassenstelsel.
  • Gewichtszwaartepunt van het schip in hoogte [m]: t.o.v. de basis, gemeten in het scheepsassenstelsel.
  • Sledelengte [m]: Gemeten langs de slede.
  • Sledebreedte [m].
  • Dragende voorste slededeel bij opdrijven van het achterschip [%]: Dat gedeelte van de slede wat nog geacht wordt opwaartse kracht te kunnen geven na het opdrijven van het achterschip.
  • Sledehoogte achter [m]: Gemeten loodrecht op de slede.
  • Sledehoogte voor [m]: Gemeten loodrecht op de slede.
  • Afstand van de achterkant slede tot de ALL [m]: Gemeten langs de helling.
  • Afstand van de achterkant slede tot het einde van de helling [m]: Gemeten langs de helling.
  • Waterhoogte boven het eind van de helling [m]: Gemeten loodrecht op het wateroppervlak.
  • Soortelijk gewicht buitenwater [ton/m3]: Deze instelling overschrijft (alleen voor Launch) de instelling zoals die in Config — optie ‘Berekeningswijzen en uitvoervoorkeuren’, Soortelijk gewicht vaarwater — opgegeven is.
  • Lengte van de afloopbaan [m].
  • Hoogte aan het eind van de afloopbaan [m].
  • Bolling in het midden van de afloopbaan [m]: Gemeten loodrecht op de afloopbaan.
  • Te berekenen tijdsinterval [seconden]: Het tijdsinterval tussen de opeenvolgende stadia van de berekeningen. Noot : Een te groot tijdsinterval kan de nauwkeurigheid van de berekening in ongunstige zin beïnvloeden. Gedacht moet worden aan een interval van 0,5 à 2 seconden.
  • Grenssnelheid na uitlopen waarbij de berekening stopt [m/sec]: Formeel dient de berekening te stoppen wanneer het schip stil ligt. Als geen gebruik van remmiddelen wordt gemaakt wordt het schip slechts afgeremd door de waterweerstand in z'n uitloop. Omdat de waterweerstand met de snelheid naar nul nadert, zou het bij het ontbreken van remmiddelen oneindig lang duren voor het schip volledig stil ligt. Daarom kan hier een drempelwaarde worden opgegeven waarbij de berekening stopt.

Dit parametermenu heeft een aanvullende functie [PAper size] die wordt gebruikt om te schakelen tussen A3 en A4 papierformaat voro de uitvoer.

launch_illustration768.png
Geometrische parameters, de cijfers verwijzen naar onderstaande tabel.
1.Scheepszwaartepunt in lengte
2.Scheepszwaartepunt in hoogte
3.Sledelengte
5.Sledehoogte achter
6.Sledehoogte voor
7.Afstand achterkant slede tot ALL
8.Afstand achterkant slede tot achterkant helling
9.Waterhoogte boven de achterkant van de helling
10.Lengte afloopbaan
11.Hoogte aan de voorkant van de afloopbaan
12.Bolling in het midden van de afloopbaan

Invoergegevens wrijvingsweerstandscoëfficiënten van de slede

Als functie van de snelheid worden hier een of meerdere dimensieloze coëfficiënten van de wrijvingsweerstand van de slede opgegeven, zoals geïllustreerd in onderstaande figuur. De wrijvingscoëfficiënt is gedefinieerd als coëfficiënt = scheepsgewicht / wrijvingskracht, waarbij gewicht en kracht in dezelfde eenheden staan. De wrijvingscoëfficiënt wordt aangenomen onafhankelijk van de snelheid te zijn. In dit invulscherm

Over de af te leggen weg kunnen (maximaal 40) afgelegde weg & wrijvingscoëfficiënt combinaties worden opgegeven. Tussenliggende coëfficiënten worden lineair geïnterpoleerd, zoals geïllustreerd in onderstaande figuur, met dien verstande dat:

  • Bij een afgelegde weg die kleiner is dan de waarde van de eerste regel wordt een wrijvingscoëfficiënt van nul gebruikt.
  • Bij een afgelegde weg die groter is dan de waarde van de laatste regel wordt de coëfficiënt van de laatste regel gebruikt.
launch_rescoefgraph_768.png
Afgelegde weg & wrijvingscoëfficiënt.

Invoergegevens waterweerstandscoëfficiënten van de natte romp

Als functie van de snelheid worden hier een of meerdere coëfficiënten van de waterweerstand van het ondergedompelde scheepsdeel opgegeven met de dimensie sec2/m2.

In de simpelste benadering is de waterweerstand afhankelijk van:

  • Deplacement.
  • Het kwadraat van de scheepssnelheid: zodat weerstand = coëfficiënt x deplacement x snelheid2, ofwel coëfficiënt = weerstand / deplacement / snelheid2, waarbij weerstand en deplacement in dezelfde eenheden staan. Voor het bepalen van de waterweerstandcoëfficiënt aan de einden geldt exact hetzelfde mechanisme als beschreven bij de wrijvingsweerstand coëfficiënten.

Invoergegevens remmiddelen

Als functie van de snelheid worden hier een of meerdere remkrachten dimensie ton. Deze kunnen bv. van ankers of peuren afkomstig zijn. Voor het bepalen van de remkrachten aan de einden geldt exact hetzelfde mechanisme als beschreven bij de wrijvingsweerstand coëfficiënten.

Uitvoeren tewaterlatingsberekening

Voor elke opgegeven tijdstap worden de snelheden, drukken, krachten en posities op papier afgedrukt, zoals in hetvoorbeeld hieronder. De aanname bij de slededruk is overigens dat deze lineair verdeeld is over de sledelengte, en dat de deze uitsluitend positief is (de slede kan immers geen trekkracht opnemen).

launch1_768.png
Voorbeeld van één bladzij uitvoer.
launch2_768.png
Verklaring van de uitvoerparameters.

Bestandsbeheer

Hier kunnen backups worden gemaakt en weer teruggezet. Ook bevindt zich hier de optie ‘Stop zonder op slaan’, zie voor de details Gegevensopslag en backups.