PIAS Handleiding
2024
Programma voor de Integrale Aanpak van het Scheepsontwerp
|
MARPOL onderscheidt twee soorten probabilistische uitstroomberekeningen:
Deze PIAS module voert een vereenvoudigde berekening uit, zoals die in MARPOL precies is omschreven. Alternatief zou een exacteberekening zijn (althans, een berekening met numerieke integratie, zoals die bv. in Probdam beschikbaar is voor het berekenen van probabilistische lekstabiliteit. Zo'n berekening is expliciet geaccepteerd volgens art. 23.10 voor olietankers. Voor brandstoftanks wordt de methode niet genoemd, maar op details na zijn de berekeningen voor ladingolie- en brandstoftanks identiek, dus logischerwijs zou hij ook daar toegepast kunnen worden. Overigens vermelden die explanatory notes — explanatory notes on matters related to the accidental oil outflow performance under regulation 23 of the revised MARPOL Annex I, 15 oktober 2004, MEPC.122(52) — dat de vereenvoudigde berekening bij niet-rechthoekige gevallen een hogere uitstroom geeft dan een preciesere. Desgewenst zal SARC een implementatie van de numerieke integratie methode maken als:
In de voorschriften zijn regels gegevens waarmee aan de hand van vele tankparameters (zoals afstanden tot huid en bodem, inhoud, tankbegrenzingen) de kans op een gemiddelde uitstroomhoeveelheid wordt bepaald. Het schip voldoet aan de regel als die gemiddelde uitstroom kleiner is dan een bepaald maximum. Deze module bepaalt al die tankparameters automatisch, maar, zoals gewoonlijk, zijn niet alle regels even objectief. Neem bijvoorbeeld de bepaling van de afstand y, dat is de ‘minimale horizontale afstand tussen compartiment en side shell’. Zo'n definitie roept de vraag op wat precies de ‘side shell’ is. Loopt die door tot het vlak, of ergens tot in de kim? En hoe zit dat bij een ronde berghoutsgang? Om daar enig houvast in te geven heeft men, althans bij de regels voor brandstoftanks, daaraan toegevoegd In way of the turn of the bilge, y need not be considered...... Veel lost dit echter niet op; waar ligt dan precies die way of the turn of the bilge, en hoe zit dat in de delen voor en achter, waar van een echte bilge geen sprake meer is, maar alles gewoon krom verloopt?
Omdat de bepaling van bepaalde maten dus soms subjectief is, kan men deze in voorkomende gevallen ook handmatig opgeven. In ieder geval is het sterk aan te raden de indringings- en tankmaten terdege te controleren. Tenslotte nog twee opmerkingen:
De module wordt opgestart door in PIAS menu via Other de module Outflow te kiezen. Na het opgeven van de PIAS filenaam komt men in het hoofdmenu van deze module:
Hier kan gekozen worden tussen brandstofolie- en ladingolietanks. Elke tank moet in Layout gekenmerkt zijn met het juiste type, zie Parameters olieuitstroomberekening.
Hier kan men in de toekomst kiezen tussen een vereenvoudigde berekening en de berekening met numerieke integratie (in werkelijkheid zal de laatste in Probdam worden opgenomen, en daar zal bij deze menuoptie ook naar verwezen worden. Zo is deze keuzeschakelaar vrij zinloos, maar weet men tenminste waar men moet zoeken).
Als rompvorm en compartimenten symmetrisch zijn dan wordt de berekening alleen voor schade aan SB uitgevoerd. Bij asymmetrie wordt de berekening naar SB en BB uitgevoerd, en het resultaat gemiddeld. Dit staat (dus) los van de berekeningszijde die bij de algemene projectinstellingen ( Intacte stabiliteit etc. berekenen met helling naar) is ingesteld.
Ter bepaling van de berekeningsdiepgang. De hier opgegeven diepgangen zijn niet geïntegreerd met die uit Probdam.
Zie opmerking hierboven, bij Ledige diepgang
Hier kunnen twee keuzes gemaakt worden:
Als bij de vorige optie de tweede keus is gemaakt kan hier het uniforme S.G. voor alle olietanks worden vastgelegd.
Hier kunnen twee keuzes gemaakt worden:
Als bij de vorige optie de tweede keus is gemaakt kan hier de uniforme permeabiliteit voor alle olietanks worden vastgelegd.
Zoals in de inleiding al is aangestipt hoeft de indringing bij zijschade, y, alleen vanuit de side shell bepaald te worden(en bij brandstoftanks niet onder h=min(B/10,3)). Als hulpmiddel bij de vraag waar de side shell ophoudt kan men bij deze optieopgeven of er een bepaalde minimumhoogte is voor de bepaling van y (de h=min(B/10,3) wordt bij brandstoftanks overigens altijd gehanteerd).
Als de vorige regel op ‘ja’ staat dan kan men hier die minimumhoogte (in m vanaf basis) opgeven.
Het antwoord op deze vraag is van belang voor de bepaling van de factor C3, zie art. 23, lid 6 van de ladingolieregels.
Zoals gemotiveerd in de inleiding kan het nodig zijn om bepaalde maten handmatig op te geven. Dat kan gebeuren in dit menu, waarbij de verschillende kolommen de volgende betekenis hebben:
Met deze optie wordt de berekening uitgevoerd. Een voorbeeld van de uitvoer staat hieronder.